Wat zou jij in jouw dashboard willen zien?

Gepubliceerd op
15/1/2025

Security specialisten van IT afdelingen hebben vaak meerdere schermen op hun bureau staan. Maar kunnen ze dan alles op tijd zien, bijvoorbeeld op het gebied van cyberdreigingen? Hoe minder schermen en hoe duidelijker ze zijn, hoe meer winst er te behalen valt. Vind jij ook dat jouw dagelijkse werkzaamheden meer inzicht nodig hebben? Lees dan vooral door wat dashboards ook voor jouw functie kunnen betekenen.

Waarom een dashboard?

Dashboards zijn onder andere handig om je strategie mee te bepalen, besluiten te nemen, veiliger te werken, prestaties te meten, beter samen te werken, sneller te communiceren en real-time inzicht te geven. Het gebeurt door het visualiseren van gegevens met grafieken, diagrammen of andere visuele elementen. Het onderlinge begrip wordt er beter van. De reden dat er steeds meer dashboards gemaakt worden heeft vaak ook met de onoverzichtelijke brei aan data te maken: het is teveel geworden voor ons brein om te kunnen overzien.

Voorbeelden van management dashboards

Voor trambedrijf Beheer en Onderhoud, onderdeel van de Provincie Utrecht ontwikkelden we een dashboard om alle aankomsttijden op de verschillende perrons te laten zien, maar ook inzicht over eventueel oponthoud onderweg. Bovendien weten ze nu precies waar een voertuig zich bevindt als er een storing is en kunnen ze daardoor sneller het probleem oplossen. Het resultaat: een betere beschikbaarheid van de trams voor OV-reizigers. Nog twee voorbeelden:

Een dashboard voor de directie

Als voorbeeld kan dat dit een dashboard zijn waar financiële, strategische en operationele KPI’s in grafieken of diagrammen getoond wordt. Met als resultaat: snellere en beter onderbouwde beslissingen. Een dashboard voor de directie kan ook gaan over het gedrag van de klant: hoe wordt bijvoorbeeld jouw bedrijf vandaag op social media beoordeeld? Dat is ook interessante data om in één oogopslag beschikbaar te hebben, bijvoorbeeld in een soort ‘barometer van de dag’.  Dan kun je er desgewenst tijdig op reageren.

Een financieel dashboard

Zekerheid hebben of er winst gemaakt wordt…Dat is voor veel financiële managers van belang. Maar in de praktijk blijkt dat er dan veel verschillende data, vaak uit verschillende bronnen, wel op de juiste manier bij elkaar moet komen. Ook hier een voorbeeld uit de praktijk: we bouwden voor apothekers een dashboard om exact te weten wat de kosten zijn om geneesmiddelen te maken. Door het combineren van ingrediënten, kostprijzen, hoeveelheden, tijd van verantwoordelijke mensen en andere componenten is duidelijk geworden waar soms verliezen werden geleden. Met als resultaat betere besluiten rondom pricing.

Van data naar duidelijkheid

Duidelijkheid over data krijgen is dus voor iedereen anders. Een marketingafdeling wil weten hoe effectief de campagnes zijn, een verkoopafdeling begrijpen welke klanten de beste bijdrage leveren en een productieafdeling wil op tijd kunnen beoordelen wanneer er voorraden besteld moeten worden. En jij zou...

Wat zou jij in jouw dashboard willen zien?

Om van ruwe data bruikbare informatie voor jou te maken is de uitdaging die we graag met je aangaan. Neem contact met ons op of kijk nog even op deze pagina over Data Driven Awareness.

Klaar om samen te werken? Stel ons jouw vraag!

Start maken?

Stel direct jouw vraag
via onderstaande knoppen