Start maken?
Een Inside Sales Specialist met externe ambitie…
Voor ons was hij al wat langer iemand die opviel: Jeffrey Abdoelmadjied. Wie zijn LinkedIn profiel bezoekt ziet dat hij met zijn 25 jaar zeer gedreven is en veel ambitie heeft. Flowerbed is geen onbekende voor hem. Vanuit zijn voormalige rol als Key Sales Representative (SalesQ) zorgde hij al voor klantcontact en businesskansen. Voor ons was dat de reden om hem te benoemen tot Inside Sales Specialist. Dit is zijn verhaal:
Wat zijn de werkzaamheden van een Inside Sales Specialist?
Dat is de eerste vraag die we Jeffrey stelde tijdens een gesprek met hem. “Mijn werkzaamheden zijn tweeledig”, is het begin van zijn antwoord. “Enerzijds ben ik bezig met het volledige salesproces, waarbij data verzamelen en verrijken belangrijk is om vervolgens met een relevante boodschap (telefonisch) contact te leggen en opvolging te geven. Anderzijds ben ik nog bezig met mijn Bedrijfskunde studie aan de Hogeschool van Amsterdam. Het is uniek dat ik de kans heb gekregen om een bijdrage te leveren aan het uitwerken van de Managed Services proposities van Flowerbed.”
Waarom spreekt dat je aan?
Jeffrey vervolgt zijn verhaal: “Alles wat ik hier kan en mag doen levert een bijdrage aan mijn studie en persoonlijke ontwikkeling. Voor commerciële activiteiten zijn bijvoorbeeld proposities en brochures nodig, maar ook webpagina’s en kostprijsberekeningen. Bovendien levert het uitwerken van Managed Services proposities gesprekken op met de hele Flowerbed organisatie. Wat mij daarbij enorm aanspreekt is de medewerking die ik krijg van alle afdelingen en de manier waarop ik van iedereen kan leren. Ik heb de mazzel dat ik bij een relatief kleine organisatie werk, maar wel een die de professie heeft van een grote organisatie. Dat is de reden waarom ik merk dat ik hier enorm veel kan leren van experts op een bepaald vakgebied. De ene dag praat ik met het servicemanagement en de andere dag over over cybersecurity, datagedreven werken en nog heel veel meer.”
Jeffrey’s contact met de buitenwereld
Het contact met klanten is voor Jeffrey van belang. “Vaak ben ik voor nieuwe klanten de eerste Flowerbed medewerker die ze te spreken krijgen. Mijn missie is om de vaak lastige onderwerpen ICT, cybersecurity, AI en nog veel meer een persoonlijke touch te geven, maar vooral ook te verduidelijken. Eerlijkheidshalve is mij in de gesprekken iets opgevallen. Vaak heb ik het over het actuele onderwerp NIS2, de richtlijn die zich richt op risico’s die netwerk- en informatiesystemen bedreigen, zoals cyberbeveiligingsrisico’s. Over minder dan een jaar kunnen directies persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als niet aan de richtlijnen voldaan wordt. Mijn verbazing is dat lang niet alle ICT-leveranciers hun klanten hierover uitvoerig geïnformeerd hebben. Daarom is het woord ‘persoonlijk’ maar ook het nastreven van duurzame relaties iets wat ik heel belangrijk vind: je moet er altijd zijn als het nodig is.”
Vijf tips van Jeffrey
Tot slot hebben we Jeffrey gevraag of hij nog tips voor klanten heeft. Hij benoemde vijf tips waar je altijd met hem verder over in gesprek mag gaan door contact op te nemen:
Tip 1
Investeer in datagedreven werken: breng als voorbeeld je customer experience in kaart door middel van touchpoints, zodat de data je vertelt op welk moment je wat moet doen. Voor datgene wat belangrijk is en waar je grip en controle over wilt houden kan Flowerbed elk denkbaar dashboard ontwikkelen.
Tip 2
Kijk met een brede blik naar je ICT-omgeving: je moet begrijpen wat het gevolg kan zijn als iets bijvoorbeeld met een dag vertraagd wordt. Het kan namelijk voor het complete proces een maand vertraging inhouden. Volgens Jeffrey kijken organisaties vooral naar systemen afzonderlijk, terwijl je naar de hele keten zou moeten kijken.
Tip 3
Zorg op het vlak van IT dat je een goede partner hebt en het vooral uitbesteedt wanneer je het te veel tijd kost of er niet de juiste expertise voor in huis hebt.
Tip 4
Omarm AI niet morgen maar nu: kunstmatige intelligentie zit in een fase van snelle ontwikkeling. Als je er gewend mee raakt dan creëert het concurrentievoordelen en een voorsprong op anderen.
Tip 5
Behandel jonge medewerkers die nog studeren als volwaardige collega’s: Jeffrey bewijst dat een student die een balans vindt tussen leren en werken veel kan betekenen voor een bedrijf. “Ze hebben vaak al veel kennis in huis en kunnen snel nieuwe dingen oppikken. Als je ze vertrouwen en een eerlijke beloning geeft, zullen ze zich niet laten afleiden door andere zaken, maar zich focussen op je klanten”, adviseert hij. “Bovendien zijn ze de toekomst van je bedrijf, dus investeer in hun ontwikkeling en geef ze de ruimte om te groeien.”
Medewerkers laten groeien
Bij Flowerbed vinden we het belangrijk dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen en hun ambities kunnen afstemmen met de doelen die we hebben. Employability noemen we dat. Daarnaast geloven we dat jonge studenten en starters voor verfrissing zorgen en ons scherp houden. Op die manier kunnen we voldoen aan veranderende vragen van klanten en kunnen mensen zoals Jeffrey een mooie carrière tegemoet gaan.