‘Rust op de werkvloer en grip op onze trams, dankzij de samenwerking met Flowerbed Engineering', Kees van de Groep, Procesbeheerder Materieel provincie Utrecht

Gepubliceerd op
15/1/2025

De aanleiding voor deze samenwerking was helder: we waren volop bezig met digitalisering. Zo wilden we onder andere meer inzicht in waar onze trams op bepaalde momenten reden. Ook de combinatie waarin twee voertuigen aan elkaar gekoppeld konden worden en het verkrijgen van inzicht in de tramnummers speelde een belangrijke rol.’ Aan het woord is Kees van de Groep, Procesbeheerder Materieel bij trambedrijf Beheer en Onderhoud, onderdeel van de Provincie Utrecht, domein mobiliteit. ‘Tot dan toe kon het bijvoorbeeld gebeuren dat er een melding over een tram kwam, maar dat we niet wisten welk nummer deze tram had. Je kunt je voorstellen dat dit lastig is. Zeker als je weet dat we maar liefst 30 trams hebben rondrijden. Kortom, we hadden behoefte aan grip.’

Mooie samenwerking

‘We werkten inmiddels al geruime tijd met Flowerbed samen en dat beviel goed. Het bedrijf verzorgde ons bestuurderssysteem al, waardoor trambestuurders gemakkelijk met elkaar konden communiceren’, aldus Kees. ‘En sinds we het innovatieve dashboard van Flowerbed gebruiken loopt het allemaal nóg een stuk soepeler. Als er een storing is dan weten we nu precies waar een voertuig zich bevindt om het probleem op te lossen. Dat kan gaan om een monteur die fysiek op die plaats zijn werk moet doen, maar ook om uitleg richting een bestuurder die bepaalde handelingen uit moet voeren als er zich een storing voordoet. Die handelingen moeten specifiek in een bepaalde volgorde gebeuren; als je dat niet goed doet moet er een reset plaatsvinden. Omdat toevalligerwijs het materieel óók nieuw is, is dat soms nog best wennen voor de bestuurder. Maar doordat we nu over een oneindige schat van actuele data beschikken, is een en ander vaak snel opgelost’, aldus Kees.

Minder klachten, meer grip

‘Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de tevredenheid van de eindklant en we zien ook concreet dat het aantal klachten vanuit deze reizigers een stuk lager is. Voorheen had Qbuzz, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de besturing van trams, het soms best lastig om de tijden te halen die stonden voor een bepaalde rit. Omdat we nu met elkaar zijn gaan meten, zie je dat dit beter gaat. Het dashboard dat Flowerbed voor ons op maat ontworpen heeft laat bijvoorbeeld alle aankomsttijden op de verschillende perrons zien, maar ook over eventueel oponthoud onderweg is geweest. Doordat we data kunnen achterhalen zijn we met elkaar in staat gesteld om de kwaliteit te verhogen. En dan vanuit een positieve insteek, dus niet om mensen op de vingers te tikken, maar door te kijken naar waar zaken misgingen en hoe we kunnen dit beter konden doen. Ook zien we dat monteurs, die werkzaam zijn bij Alstom Nederland, het dashboard dagelijks gebruiken. We horen terug dat het ze erg helpt in hun werk. Als er een storing bij een tram is dan nemen zij contact op met de verkeersleiding en kunnen ze tot op de centimeter nauwkeurig zeggen waar een bepaalde tram staat en er vervolgens iemand heen laten rijden. Dat was voorheen altijd wat onzeker, we wisten nooit precies waar een tram op het traject stond. Door de samenwerking met Flowerbed ervaren we meer rust, grip en overzicht’, vervolgt Kees.

Hoe het begon

‘In basis startte de samenwerking rondom dit dashboard met een demo die men liet zien. Daarin konden we precies bekijken wat er mogelijk was om meer inzicht in de ritten van onze trams te krijgen. Dat zag er perfect uit en we zijn met elkaar de slag gegaan. Natuurlijk is het altijd afwachten of de werkelijkheid overeenkomt met hetgeen in eerste instantie gedemonstreerd werd. Eerlijk gezegd overtreft het eindresultaat mijn verwachtingen. Er is veel meer mogelijk met de data dan ik vooraf voor ogen had. We merken dat binnen de organisatie veel mensen met deze schat aan informatie aan de slag willen.’

Tips voor andere vervoerders, overheden en bedrijven

’Aan hen die een soortgelijke inzet van zo’n slim dashboard overwegen, kan ik de tip meegeven dat het belangrijk is om je totale organisatie op de hoogte te stellen van waar je mee bezig bent. Want anders kom je op een punt waarbij iedereen bezig is met het verzamelen van data om dit vervolgens uit eigen systemen te gaan halen. Deel daarom je dashboards en in principe het hele project binnen de organisatie zodat een ander niet weer op een nulpunt start omdat hij niet de hoogte is van de beschikbaarheid ervan. Dat klinkt misschien logisch, maar we weten allemaal hoe het in grote organisaties kan gaan: mensen zijn toch geneigd om eigen werkwijzen te bedenken en eigen bronnen te selecteren. Met een dashboard zoals wij dat hebben is dat niet meer nodig, we kunnen allemaal met dezelfde 100% betrouwbare broninformatie werken.’

De samenwerking in drie woorden

‘Wanneer ik aan de samenwerking met de mensen van Flowerbed denk, dan komen als vanzelf de woorden professioneel, kennis en aandacht bij me op. Professioneel vanwege de manier waarop ze kritisch en inhoudelijk het gesprek aangaan. Ze maken dan, bij de vraag naar nieuwe functionaliteiten, bijvoorbeeld een demo en betrekken ons continu bij de keuzes die ze maken. Pas als de toepassing helemaal is wat we willen, wordt deze live gezet. Het woord kennis speelt een rol, omdat ze maatwerk leveren en komen met oplossingen over hoe wij zaken op kunnen pakken en verbeteren. Veel aandacht noem ik tot slot, omdat je aan alles merkt dat ze het intrinsiek goed willen doen en écht luisteren naar ons als klant.’

Moraal van het verhaal

‘De kern van mijn verhaal is kort en krachtig: het dashboard dat voor ons ontworpen is werkt klantgericht, functioneert perfect en geeft ons precies het inzicht dat we nodig hebben. En dat maken we ook écht wel eens anders mee’, besluit Kees.

Neem contact op

Wil je er meer over weten of even overleggen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.

Foto: Quinus Vosman

Klaar om samen te werken? Stel ons jouw vraag!

Start maken?

Stel direct jouw vraag
via onderstaande knoppen