‘Zó krijg je binnen korte tijd grip op je organisatie door inzet van een slim platform', Roger van den Berg, senior IT-consultant bij Flowerbed Engineering

Gepubliceerd op
15/1/2025

‘Kees van de Groep, die in ons vorige blog al aan het woord kwam, is samen met zijn collega’s verantwoordelijk voor het goed functioneren en onderhouden van de 30 trams die rijden door de gemeentes Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Tot hun takenpakket behoort ook de infrastructuur die het mogelijk moet maken om de tram goed te laten rijden. Het belangrijkste doel van de organisatie is om reizigers een zo comfortabele en veilig mogelijke reis te geven door inzet van de tram. En bij het verkrijgen van inzicht daaromtrent? Dáár konden ze wel wat hulp bij gebruiken.’ Dat zegt Roger van den Berg, senior IT-consultant bij Flowerbed Engineering.

Antwoorden op diverse vragen

‘Bij de start van het project had men de actuele status van de exploitatie bijvoorbeeld onvoldoende in beeld. Men zocht antwoorden op vragen als: Welke trams rijden er op dit moment een rit, en welke staan er stil op de remise? Rijden wij volgens planning en rijden we ook alle afgesproken ritten? Doen we wel alle haltes aan? Waar rijdt welke tram en wanneer komt deze binnen voor onderhoud? En welke snelheden worden waar gereden?’, aldus Roger. ‘Vanuit Flowerbed hebben we meerdere dashboards gemaakt die inmiddels door het hele gebouw hangen, waarop de antwoorden op bovenstaande vragen in één oogopslag te zien zijn.’

Behoefte aan rapportage over tijd

‘Daarnaast was er ook behoefte aan rapportage over tijd, waarbij vragen beantwoordt moesten worden als: Hebben we de afgelopen maand wel alle ritten gereden? Hoeveel ritten zijn er niet volledig uitgevoerd afgelopen maand en waarom? En welke verstoringen hebben tot de grootste uitval geleid? Ook hiervoor hebben we dashboards ingericht, waarop alle ritten met terugwerkende kracht, door de tijd heen kunnen worden beoordeeld.’

Het start met de allereerste behoefte

‘Wanneer we met een klant, in dit geval de provincie Utrecht, een dergelijk project opstarten dan beginnen we altijd met kijken naar de initiële behoefte: wat wil men écht weten, welke data is er al voorhanden en hoe kunnen we antwoord geven op de specifieke klantvraag? Ondanks het feit dat we veelal maatwerk leveren aan onze klanten, pakken we deze begeleiding wel altijd volgens een vaststaand proces aan, omdat we inmiddels weten dat dit succesvol is.’

‘Voor de provincie heeft dit geresulteerd in de bouw van een data hub, waarin allerlei soorten data, ook visueel, zichtbaar zijn. Dit generieke platform is voor iedereen in de organisatie beschikbaar. Elke collega haalt er precies die informatie uit die voor zijn of haar rol urgent is. Karakteristiek van dit systeem is dat allerlei losse initiatieven gebundeld worden en beheersbaar gemaakt in één overzichtelijk en betrouwbaar platform. Ook in het IT-landschap van het openbaar vervoer wordt de infrastructuur immers steeds complexer omdat er meer en meer systemen aan elkaar gekoppeld worden. Dat is iets dat we slim samenvatten door inrichting van een data hub. Omdat we veel ervaring hebben in de wereld van het openbaar vervoer begrijpen we de business opportunities als geen ander. Die kennis over en ervaring in hebben we ingezet tijdens de ontwikkeling van het dashboard’, aldus Roger.

Platform als essentieel onderdeel van organisatie

‘Het mooiste van dit project vind ik persoonlijk dát wat het concreet opgeleverd heeft voor de provincie Utrecht. Ons platform is een essentieel onderdeel geworden binnen verschillende delen van de organisatie. Het heeft daadwerkelijk een versnelling in de werkzaamheden gebracht en brengt structureel meer grip op de werkvloer. Mensen geven aan dat zij hun werk beter kunnen doen en uiteindelijk is de reiziger daarmee dus beter geholpen’, vertelt Roger.

Over de samenwerking

‘Wanneer ik denk aan de samenwerking met Kees en zijn collega’s dan komen als vanzelf de woorden ‘samen creëren’ in me op. Dat was een belangrijk onderdeel tijdens de reis naar ons gezamenlijke doel. Maar ook de actieve betrokkenheid van deze klant bij de ontwikkelingen en de opbouwende manier waarop men samen met ons zoekend was naar het bereiken van resultaat, staan me nog helder voor de geest. Verder verliep de samenwerking heel soepel en waren de contacten open, betrouwbaar en informeel. Kortom, het was een mooi project bij een mooie klant.’

Tips voor anderen

‘Aan anderen die een dergelijk project overwegen, wil ik zeggen dat het gewoon mogelijk is om in een relatief korte periode meetbare resultaten te behalen. Maak de drempel niet te hoog voor jezelf, dat is nergens voor nodig. Verder raad ik aan om vooraf goed inzichtelijk te maken welke informatie er al beschikbaar is, want dat kan de boel een flink stuk versnellen. Uiteraard kunnen wij daarbij helpen. We zijn ervaren in het verrijken van openbare data, waardoor je nog meer inzicht kunt krijgen en analyses kunt maken. Die mogelijkheid van visualiseren en slim koppelen aan de data van de klant zelf, maakt dat de mogelijkheden nagenoeg eindeloos zijn’, besluit Roger.

Neem contact op

Wil je meer weten over de kansen op dit vlak voor jouw organisatie, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer of even sparen met een professional? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We ontdekken graag hoe wij je kunnen helpen.

Klaar om samen te werken? Stel ons jouw vraag!

Start maken?

Stel direct jouw vraag
via onderstaande knoppen